زندگینامه و مصاحبه باشاعر اهلبیت استاد حاج داود صادقی تبریزی "منبع: سایت عاشقان مولا"
جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ب.ظ
بنام خدا
در تاریخ 1389/10/3هجری شمسی دیداری دست داد تا با یکی از سرمایه های شعر وادبیات که درمدح ورثای
اهلبیت علیهم السلام صاحب آثار ارزشمندی هستند گفتگوی صمیمانه ای داشته باشیم.شاعر توانایی که باقلم
تحسین برانگیزش در مدح ورثای اهلبیت علیهم السلام دوستداران و علاقمندان را به کمال وجد ونشاط معنوی میرساند.
نوای بیت الاحزان-رثای بیت الاحزان- ندای بیت الاحزان سه اثر ماندگارحاج داود صادقی تبریزی می باشند که تاکنون
به زیور طبع آراسته شده اند.این گفتگو تقدیم حضور علاقمندان میشود.
س: حاج آقا صادقی لطفا گوشه ای از زندگی نامه خود رابرای ما وعلاقمندان بیان فرمایید.
ج : اینجانب حاج داود صادقی تبریزی متولد 1330/11/25 در محله خیابان واقع در شهر تبریز هستم.
اول ابتدایی را در دبستان خیابانی تبریز خواندم ودر نه سالگی بهمراه پدر ومادرم به تهران نقل مکان کردیم.
در دوران دبیرستان بود که توانایی سرودن شعر رادرخود احساس کردم.در سال51در رشته طبیعی دیپلم گرفتم،
قرار بود پدرم مرابرای تحصیل پزشکی به آلمان بفرستد(پسر عموی پدرم مقیم آنجا بود)ولی بخاطر مسائل خانوادگی
ودلتنگی وتنهایی مادرم از رفتن به آلمان منصرف شدم.همان سال بعنوان سپاه دانش به خدمت اعزام شدم دوران
آموزش را درپادگان قوشچی ارومیه گذراندم پس از تقسیم به روستای محمود آباد منطقه انگوران زنجان رفتم که
اولین سپاه دانش در آن روستا بودم.باکمک اهالی مدرسه ای ساختم که اولین مدرسه آنجا بود واحتمالا الان هم
پابرجاست.اولین مرثیه بلند آذری راجع به حضرت امیر المومنین را درآنروستا سرودم.
در آنجاشخصی به نام ناصر خان بود که حمام جمعی روستا راازدست مردم گرفته بودکه پس ازسه چهار ماه کشمکش
به حول خدای متعال از وی خلع ید نمودم وحمام را به روستایی ها تحویل دادم بطوریکه پس از پایان خدمتم درآنروستا
اهالی روستا از پیر و جوان خواستار ماندن من درآنجا بودند میگفتند به آموزش وپرورش مراجعه می کنیم تاموافقت بگیریم
که مدرسه روستا را اداره کنید وتمامی مایحتاج شمارا نیز تهیه میکنیم که من نپذیرفتم وباچشمان گریان از آنها خداحافظی کردم
س:بعد از پایان خدمت چه شغلی را انتخاب کردید؟
ج:من شدیدا مایل به استخدام در دانشکده افسری بودم(پدرم نیزعلاقه داشت) ولی بخاطر عدم تمایل مادرم که فرمودند
درصورت رفتن به شهربانی شیرم را حلال نخواهم کرد منصرف شدم ودر سال 1356در آزمون بانک پارس (ملت فعلی)با امتیاز
بالاقبول شدم بعد از 10سال فعالیت در بانک استعفا داده وبه شغل آزاد روی آوردم والان هم در بازار تهران
پارچه فروش هستم،افتخارم اینست که یکی از بنیانگذاران و خادمان بیت الاحزان الزهرا(س) در تهران میباشم.
س:حاج آقا از کم وکیف سرودن شعر وآثارتان کمی توضیح بفرمایید.
ج:تمام عنایات در مورد سرودن شعر عاشورایی ومداحی اهلبیت (ع) شبی در خواب به من احسان شد که امام حسین
خودشان استحضار دارند بعد از همان خواب من روزبروزهم از نظر معنوی وهم ازنظر مداحی سریعا رشد کرده واشعار
فارسی وآذری ام مورد استفاده مداحان مخصوصا مداحان آذری سراسر کشور قرار گرفت.جلد اول آثار به نام" نوای بیت الاحزان"
در سال1380به زینت طبع آراسته شد ودراختیارعلاقمندان قرار گرفت.در سال1384جلد دوم به نام "رثای بیت الاحزان"
وجلد سوم به نام "ندای بیت الاحزان"در سال 1387در دسترس عموم علاقمندان قرار گرفت که الحمدلله مورد
استقبال شدید محبان اهلبیت(ع) قرار گرفت.الان جلد چهارم در حال تنظیم وتدوین است که انشاءالله بزودی چاپ ودر
دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
س:وضع کنونی هیئات مذهبی را چطور ارزیابی میکنید؟
ج:متاسفانه الان هیئات مذهبی حالات سنتی زیبای خود را از دست داده اند واشعار ترانه گونه به مکتب وتشکیلات
لطمه میزند.واقعیت اینست که بزرگان واهل فن باید مداحان جوان وعزاداران رامتوجه خطرات ولطمات مدرنیزه شدن
عزاداری نموده وسعی جدی در حفظ عزاداری سنتی که موردتایید اهلبیت (ع) میباشد نموده واز کمرنگ شدن نحوه
عزاداری سابق ودخالت نوآوریهای نه چندان خوب جلوگیری کنندتا به این طریق دشمنان اهلبیت(ع) به اهداف شیط
نت آمیز خود نرسند.چون بنظر من مخالفان اهلبیت(ع)تلاش دارند که هرچقدر بتوانند کیفییت معنوی وباطنی کاسته شود
وسرودها وآهنگهایی که شایسته مکتب اهلبیت(ع)نیست جایگزین شود،درحالیکه وظیفه مااشاعه وترویج عزاداری با
معرفت نسبت به اهلبیت(ع)میباشدکه خودشان میفرمایند: (من بکی او ابکی او تباکا وجبت له الجنه)
حدیث میفرماید برای خداوند گنجهای پنهانی در زیر عرش قرار دارد که کلید آنها زبان شعر است،
پس شعرا مسئولییت بسیارخطیرو سنگین در این زمینه دارندونباید با سرودن اشعار سخیف که از
آهنگهای سبک ومبتذل اقتباس میشود هنجار شکنی نمایند که قطعا روز قیامت مسئول خواهند بود،آیا شعرای متقدمین با آن توانایی که
داشتند نمی توانستند ازآن نواها وآهنگها استفاده نمایند؟
هشدارکه از کید ومکر شیطان وهوای نفس بپرهیزیم واین امانت بزرگ راهمچنان که از گذشتگان
بما رسیده پاس بداریم تا فردا شرمنده اهلبیت نباشیم.
نوحه کی اولدی ترانه مثلی شاعر آزیب
(نوحه که درآهنگ ترانه سروده شد شاعر گمراه گشت)
نوحیه فاتحه کی قبرینی بالمره قازیب
(فاتحه نوحه خوانده شدو سرانجام خوبی پیدا نکرد)
شعرایی کی ئولوب هاردا بیله نوحه یازیب؟
(شعرای درگذشته کی چنین نوحه هایی نوشته اند؟)
انور و منزوی و یحیوی، سعدی زمان
(اشاره به شعرای نامی معاصر آذری زبان که وفات یافته اند)
طول عمرینده یازیبدور بیله آهنگی هاچان؟
(در طول عمرشان کی چنین آهنگهایی سروده اند؟)
عجبا بعضی عمل باعث اولوب گوز یاشیما
(بخاطر بعضی از کارها اشک چشمانم جاری میشود)
سوء رفتاریمیزون فکری دولوبدور باشیما
(رفتارهای بد خودمان فکر واندیشه ام رادرگیر کرده است)
بیر تذکرده واریمدی اوخیان یولداشیما
(یک تذکری هم به دوست نوحه خوان/مداح خودم دارم)
نوحه خوانسان هدفون عالمه اثبات ایله
(تو که نوحه خوان هستی هدفت را به دیگران اعلان واثبات کن)
شان آل الٌهی هریرده مراعات ایله
(شان آل الله را در همه جا مراعات کن)
گور برازنده دی بیرکس بیله اغفال اولسون؟
(ببین می ارزد شخصی چنین اغفال شود؟)
شاعر آل عبا باطله دلال اولسون؟
(شاعر آل عبا واسطه راه باطل وانحراف شود؟)
زینبین نوحه لری حیفدی پامال اولسون
(نوحه های زینب(س)حیف است پایمال شود-منظور شاعر احتمالا رساندن این مطلب است که نوحه سرایی
حضرت زینب در روز عاشورا وپس از آن،حزن انگیز وسوزناک وغصه دار بود.اصولا بطور عام نوحه و نوحه خوانی از
حضرت زینب بما رسیده است وما نباید در این امانت ارزشمند دخل و تصرفی کنیم که از مدار اصلی و واقعی خودش خارج نماییم.) *
س:حاج آقا کدام لحظه را دردناکترین وسخت ترین لحظه واقعه عاشورا میتوان شمرد؟
ج:تمامی مصیبتهای عاشورا سنگین بوده وقابل انتخاب نیستند،همراهان بیوفا که شب عاشورا امام را ترک کردند،
شهادت مظلومانه حضرت علی اصغر(ع)که هیچ گونه وسیله دفاع نداشتند واین شهادت بر ملائکه نیز تاثیرگذاشت
وتنها شهیدی هستند که امام بر ایشان نماز گزاردند،شهادت حضرت عباس(ع)که اساس وامنیت امام حسین واهلبیت
رازهم پاشیدواهلبیت بعدازشهادت حضرت ابوالفضل آماده غارت بودند چون میدانستند که دیگر مدافعی ندارند،اما
لحظات وداع آخر امام حسین(ع) از نظرحضرت زهرا(س) خیلی دردناک وحزن انگیز است.
س: حاج آقا کدامیک از سروده هایتان را گل سرسبد آثار چاپ شده تابحال انتخاب می کنید؟
ج: شعر مشهور امام عشق که در جلد اول ودوم چاپ شده که از نظر معنوی وعمق احساس بنظر نمیرسد قابل تکرار باشد.
دوم خروج از مکه که درجلد دوم آمده و37 منزلی را که امام حسین(ع)ازمکه تا ورود به کربلا طی فرموده بودند با نام منازل واتفاقاتی
که در آنها رخ داده مشروحا بیان شده وبنا به شهادت اکثر مداحان واهل فن تا این لحظه در
تاریخ ادبیات عاشورا نظیر ندارد واحتمالا نخواهد داشت.
س: حاج آقا دریکی از اشعارتان اشاره شده که توسط هرکسی ودر هر مجلسی خوانده نشود علت را میفرمایید؟
ج: بله شعر قتلگاه امام حسین در "ندای بیت الاحزان" است چون معتقدم که در سطح آذربایجان ومداحان محترم
آذری حداکثر15نفرمیتوانند از عهده ادای مطلب برآیند.تاکنون تعدادی از مداحان درخواست کرده اند شعرمذکوررا بخوانند
که به ایشان اجازه نداده ام.
س: حاج آقا درمناسبتهای مذهبی وماههای محرم وصفردر کدام اماکن مذهبی حضوردارید؟
ج: در بیت الاحزان الزهرا(س) که در منیریه تهران واقع است وهیئاتی که از تهران وشهرستانها دعوت داشته باشم.
س: بعنوان مطلب پایانی گفتگو اگرموردی را لازم میدانید بفرمایید.
ج: دو امانت سنگین قران وعترت راحضرت رسول(ص) باهم بما سپرده است وحسینیان چه شاعر وچه مداح ومستمعین
بزرگوار باید بدانند که شایسته نیست مداح یا شاعر ویا یک مرید امام حسین(ع)با قران بیگانه بوده وفقط سفره عقد ونقل
مکان به خانه جدید ویا درمجالس ختم بصورت ظاهر از قران استفاده نمایند.
قران باید در متن زندگی این بزرگواران بصورت موثر وجود داشته باشد وجان ودلشان را منور نماید.
شایسته نیست مداح یا شاعری ازتلاوت مرتب قران وفهم آن وعمل به آن استنکاف ورزد که بنابه شهادت خود قران در
روز قیامت قران کریم ازچنین افرادی شکایت خواهد کرد.مداح یا شاعری که بی تقوی باشددر حقیقت ظلم بخود وقران واهلبیت(ع)روا میدارد.
اگر مداح قرانی واهلبیتی باشد بنابه فرمایش ائمه معصوم مایه زینت ایشان خواهد بود واز ناهنجاریهای اخلاقی واجتماعی قطعا اجتناب خواهد کرد.
حاج آقا خیلی ممنون که وقت دادید این گفتگو انجام شود واز صبر وحوصله جنابعالی کمال تشکررا داریم.
من هم تشکر میکنم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.
۹۵/۱۲/۱۳
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.